In that sense, not everybody move physically in the same way, since the conceptual space of people can be very diverse because of a lot of reasons. Hence, they distinguish mobility because of the physical space, mobility because of mobile technology, mobility because of the conceptual space and mobility in social space. They assert that “the effective use of these technologies is based on the combination of technology and user-related factors” (Kress & Pachler, 2007:12). These factors, focused in the physicality of the devices are: flexibility and portability, multifunctionality and technical convergence, multimodality, nonlinearity and also interactivity and communicative potential. María Victoria López Benito
“multiples communities of actors”, these actors might be understood as people or technologies. Also, the use of mobile technologies could vary highly among different groups of people and the social and cultural conditions can influence the others. In that sense, if the features of Mobile learning should be adapted to the informal learning context of museums, this could be characterised by the same components of Pachler’s approach. Even, Pachler’s conceptual framework could be adapted to the informal learning context because the challenges about the use of mobile technologies are shared in both learning contexts.
This approach is especially useful to evaluate mobile learning in informal learning contexts when the background of the learners is unknown or unclear such as adults, general public of museums, tourists of heritage sites, etc. Another important contribution which may aid in what Mobile learning means as a new model of learning is the approach of Kress and Pachler (2007). They define the characteristics and the potential for an effective use of the new digital technologies. Furthermore, from the perspective of this research the aspects that will be to point out of these projects will be which is the learning strategy used combining Mobile Media and Art interpretation; which is the tagged public, -we will be interested on the projects in which the tagged public go beyond the students of schools-, and finally; what projects analysis about visitor experience, such a attention and guidance, satisfaction or learning. 2.4.2.3 Research, practices and results: More than ten years of Mobile learning research
Following on from the review, the last step is to analyse the most significant research projects carried out in the frame of Mobile learning in the last few years. On this concept review, different ranges of mobility can be distinguished in order to build the complex concept of Mobile learning in combination.
Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el Museo a través de tecnologías móviles
From our perspective, we completely agree with the fact of defining Mobile learning taking into account different ranges of mobility. Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el Museo a través de tecnologías móviles
contributions about the construction of the Mobile learning theory of learning. Así, la validez del conocimiento evaluativo se demuestra a través de su capacidad para asignar valoraciones y la credibilidad, a través de su capacidad para mejorar lo evaluado, ya que el propósito inicial de la investigación evaluativa es emitir un juicio de valor sobre algún sujeto, objeto o intervención (Bisquerra, 2004). En cuanto al tipo de evaluación realizada, este análisis supone una evaluación formativa (Bisquerra, 2004), ya que es el tipo de evaluación que se centra en el mismo proceso educativo, entendido este, en nuestro caso, el proceso educativo que implicaría el uso de las aplicaciones de tecnología móvil. Estas mismas sombras proyectadas sobre el pasto dibujan otro eje diagonal en sentido horizontal. El autor fue galardonado a lo largo de su carrera con destacados premios nacionales e internacionales y estuvo presente en importantes exposiciones colectivas sobre autores destacados del contexto español.
El siguiente personaje a la izquierda de la composición está sentado encima de una esterilla circular de esparto, junto a él y a su izquierda se ha dispuesto una mesa baja con taracea que sostiene una jarra de cobre dorado con asa y pivote largo frecuente en los servicios de té árabe. Los bodegones que rememora este detalle son de las obras propias del barroco español, suelen tener una simbología que hace referencia a la abundancia. La primera está formada por la amplia calzada de la calle principal y las esquinas que forma con la que la cruza del primer plano. El piedemonte forma una pendiente de unos 45 grados respecto al camino y en su parte baja está salpicado de elementos vegetales, con poderosas afloraciones rocosas de modo que la vegetación disminuye en altura. En la escena hay dos personajes que destacan de forma especial, frente al manso un campesino con camisa y pantalones azulados y faja negra y alpargatas está agachado recogiendo unos troncos que bien podrían ser de la propia higuera. Frente al almacén está estacionado un landó. Desde el punto de vista del color domina la masa ocre rojiza del almacén del puerto con sus tonos oscuros en puerta y frontón, la gama de colores cálidos se divisa especialmente en el núcleo central de cuadro y está formado por el grupo de hombres que parecen esperar o despedir un buque.
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