Also, as a consequence of the current influence of digital technology on society and also in museums (Castells, 2001; Cameron & Kenderdine, 2007; Parry, 2010), the media for this new interpretative strategy consisted of Mobile Media, such as a blog, QR codes and the use of Smartphones and Tablets. Therefore, according to the results of the surveys, with a sample of 208 individuals, that were analysed through ANOVA it could not be showed whether the satisfaction of the use of an engagement resource based on art subjective interpretation is higher than the same resource based on formal and academy art interpretation, in which also involved variables such as the level of knowledge about art and the level of usability of mobile technologies. The last phase of the research was the assessment of the engagement resource, for which satisfaction surveys have been designed. As example of these news research topics about Mobile learning is the research carried out by Anthony Herrington (2009) about the use of smartphone to teach in adult education. In the first phase, a sample of 52 mobile apps of Art Museums have been analysed to determinate the engagement impact according to the subjective interpretation of the art, because these resources are one of the most representative resource the use of mobile technology in museums.
Consequently, the message and the media used have linked the principles of Mobile learning as a theory of learning (Geddes, 2004; Keegan, 2005; Sharples & Vavoula, 2007). Besides, in order to accomplish the research objectives and hypothesis an Art Museum was needed as a case-study that is the Museu Deu in Tarragona. Firstly, semi-structured interviews of Museum Deu visitors with different profiles have been done to determine the conceptual categories that generate pleasure and not pleasure in the viewing of some work of art of Museu Deu. Secondly, in-depth analysis of the artworks of the museum that were part of the engagement resource has been carried out. It is an ambitious research design that undoubtedly gave a complete perspective of the implementation of the project. From the methodological point of view the research has been drawn into three phases. Three successive actions are needed to develop this phase. The second phase was the design and the implementation of an engagement resource within the parameters discussed above. Finally, the third action was the implementation of the engagement resource. Por último, desde los últimos doscientos años el arte se ha desvinculado de algunas de sus funciones pasadas y ha ganado importancia su valor como elemento estrictamente estético, es decir, el famoso arte por el arte.
En nuestro caso, ofrece pautas de cómo desarrollar una interpretación del arte subjetiva en sujetos no expertos en arte y no escolares, es decir, el público general de un museo de arte, es por ello que este autor adquiere una gran importancia para nuestra investigación. María Victoria López Benito
“El público comprende siempre cuando se le emociona.”
Jacinto Benavente y Martínez. Por ende, no analizamos individuos aislados, sino perfiles similares que
13
Estos colectivos de visitantes, forman parte del colectivo conocido como público general de los museos y han sido categorizados por el Ministerio de Cultura español. Además, este grupo y, por ende, yo misma formamos parte de un departamento universitario, el Departament de Didàctica de les Ciències Socials, en el que se encuentran profesores que también han sido hilos importantes en esta labor, como son el Dr. Joaquim Prats Cuevas, el Dr. Cristòfol Trepat Carbonel, la Dra. Mercè Tatjer, la Dra. Maria Feliu Torruella y la Sra. Esa inspiración fue creciendo gracias al trabajo y al proceso de aprendizaje alcanzado en el seno del grupo de investigación Didpatri con el Dr. Francesc Xavier Hernàndez Cardona a la cabeza. Su inspiración y las ideas compartidas sobre los museos de arte y la museografía y la didáctica fueron el germen de esta investigación.
Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el Museo a través de tecnologías móviles
3.1 Metodología de investigación
Antes de abordar en profundidad los aspectos enumerados anteriormente, es necesario definir el tipo de investigación ante el que nos encontramos desde el punto de vista metodológico. Estudio exploratorio sobre la interpretación didáctica del arte en el Museo a través de tecnologías móviles
Sin embargo, hay dos personas más, sin las cuales no hubiera sido posible esta investigación y son la Sra. Así Watson afirma que todo aprendizaje se puede conseguir modificando la conducta del sujeto a través del control del entorno (Watson, 1913) 66. Esto niega la posibilidad de que la conducta esté influida por el mundo interior de los sujetos o por los procesos cognitivos de estos, aunque no niega su existencia. Autor: Josep Roca-Sastre Tipo de lectura: Objetiva Color del código QR: Negro
Obra Nº: 12
Título de la entrada: Carrer de Sant Eusebi. María Victoria López Benito
AGRADECIMIENTOS
La realización de cualquier tarea que implica dedicación, tiempo y esfuerzo, como es el caso de una tesis doctoral, se puede comparar con una labor, entendida bien, “como la obra de coser o bordar o como cada una de las vueltas de un arado” 1. Cualquiera de las dos acepciones de la palabra nos remite a una voluntad de crear, camiseta athletic bilbao a un proceso.